Posljednja motociklistička „Utrka oslobođenja”

Višegodišnji trud sportskih entuzijasta Auto moto društva „Preluk”, preteče Autokluba „Rijeka,” zabilježio je značajan sportski događaj 1961. godine. Povodom 16. godišnjice Dana oslobođenja 3. svibnja, organizirana je prva velika međurepublička auto i moto utrka na stazi dugoj 1.150 metara, koja se održala u ulicama Rijeke. Unatoč kiši, agilni sportski entuzijasti, među kojima su bili Milan Devčić, Slavko Matešić, Rudolf Fišer, Bogumil Ćiković, Aleks Šragalj, Leone Uliani, Svetozar Pjevac, Krešimir Boras, Ljubo Pavlović, Branko Skračić, Zvonko Brezak, Mario Hladnik, Marko Markovina, Nikola Kunst i drugi, uspješno su organizirali događaj.

Na utrci održanoj 30. travnja sudjelovalo je stotinu vozača iz Hrvatske i Slovenije. Među pobjednicima su bili Rino Rodica, član AMD Preluk-Rijeka, u klasi do 850 ccm sa automobilom „NSU”, te Pavle Maršanić (175 ccm, Parilla) i Veljko Živčić (600 ccm, BMW) među motociklistima.

Već sljedeće godine, 1962., organizacija utrke „Oslobođenje Rijeke” preselila se na kružnu stazu oko Trsata, dionicu dugu nešto više od 3.000 metara, koja je bila jedna od najzahtjevnijih u to vrijeme u Jugoslaviji. Domaćini su slavili tri pobjede: Milutin Zavidić (125 ccm, Ducati), Branko Bevanda (više od 250 ccm, BMW) i Veljko Živčić (automobili do 850 ccm, Fiat).

Sve do 1967. godine, Milutin Zavidić u klasi 175 ccm ostvarivao je niz pobjeda bez prekida, dok se 1964. i 1965. godine pridružio još jedan član AMD „Rudolf Štiglić”, Branko Bevanda, u klasi 250 ccm. Pobjede su bile redovite, a njih dvojica postali su i rekorderi staze. U 1967. pobjedu je ostvario još jedan “domaćin”, Paolo Maršanić u klasi 50 ccm.

Godine 1966., rukovodstvo utrke činili su: direktor Vladimir Zima, sekretar Ante Padovan, glavni kronometrist Bogomil Ćiković, starter – finišer Svetozar Pjevac, glavni liječnik dr. Stevan Savčak, uz odgovorne sudačke zadatke koji su obavljali Nevio Filčić, Branko Skračić, Ivo Smekal, Ante Orlić, Zlatko Kirinčić, Veljko Vukašin, Stipe Brala, Jerko Abramušić, Martin Posavec, Ante Gržinić, Đuro Matijević, Milivoj Gruičić, Mario Rupnik, Monas Simčić i Milivoj Klobučar.

Marijan Kosić

Trsatska utrka oslobođenja godinama je otvarala motociklističku sezonu u tadašnjoj državi. Godine 1968., prvu pobjedu na “domaćoj” stazi ostvario je u klasi 250 ccm kasnije najuspješniji jugoslavenski motociklist svih vremena, član AMD „Rudolf Štiglić”, Marijan Kosić. Već sljedeće godine, obojica su se suočila s problemima, ali Branko Bevanda ipak je slavio u klasi 175 ccm pred 25 tisuća ljubitelja moto utrka i iste godine osvojio naslov prvaka države.

Naredne dvije godine, Kosić u 175 ccm (Motomorini), a Bevanda u 250 ccm (Yamaha) pobjeđivali su na Trsatu. Ujedno su svoj AMD „Rudolf Štiglić” doveli do ekipne pobjede na utrci 1971. godine.

Jedanaesta u nizu kružna moto utrka oko Trsata dogodila se na današnji dan 1972. godine, a pamtit će se po dvostrukoj pobjedi Marijana Kosića u klasama 175 ccm i 250 ccm pred gotovo 30 tisuća gledatelja, te Kosićevim   apsolutnim rekordom staze u vremenu 1:23,2 minuta prosječnom brzinom 129,496 km/sat. Iste godine Kosić osvaja dvostruki naslov prvaka države. Međutim, na subotnjem treningu dogodila se teška nesreća, kojom je prigodom zbog nesmotrenog pretrčavanja staze jednog djeteta, među gledatelje uletio slovenski as Edvard Berden i sam potom doživotni invalid. Nastradalo je 12 gledatelja.

To je označilo kraj motociklističke utrke „Oslobođenja” na voljenoj i zahtjevnoj stazi oko riječkog Trsata, u organizaciji Auto moto društva „Rudolf Štiglić”. Okončana je jedna divna tradicija.

Istaknuta fotografija: motociklistička utrka „Oslobođenje Rijeke ”

#Marijan Kosić #motociklizam #Rijeka #Trsat #Utrka Oslobođenja