Jučer se u prostoru Circola (Comunità degli Italiani di Fiume) održala generalna proba za večerašnju premijernu izvedbu Plesnih minijatura. U koreografiji novoimenovanog ravnatelja baleta Paola Mangiole, i u suradnji s plesačima ansambla baleta HNK Zajc, Plesne minijature dovode ples bliže publici, smještajući ga u prostore u kojima ansambl dosad nije imao priliku izvoditi.
“Kad sam došao u Rijeku, znao sam da ansambl pleše jedino u kazalištu, na glavnoj pozornici. Ali znam da Rijeka ima odlične prostore, i ideja je publici ponuditi nešto što nije iskustvo velikog teatra, nešto intimnije. Ovdje imamo vrhunske plesače koje sada možete doživjeti iz puno veće blizine. To je nešto što sam već napravio na svojoj prijašnjoj poziciji na Malti, i riječ je o formatu koji funkcionira jer publika iskusi ples na drukčiji način, postoji sudionički element. A zašto ovaj prostor? Budući da sam iz Italije, Zajednica Talijana je bila jako susretljiva i ponudila nam ovu dvoranu, pa smo odlučili od toga krenuti”, ispričao je koreograf Paolo Mangiola.

Plesne minijature zaista nude neko novo gledalačko iskustvo. Biti u mogućnosti promatrati plesače iz neposredne blizine – njihovo disanje, tijelo i mikropokrete – dodaje novu dimenziju izvedbi, i u tehničkom i emotivnom smislu. Publika je ovdje na neki način dio nje, i budući da stolice opasavaju ‘pozornicu’, ne postoji frontalni dio koreografije. Sve se isprepliće, sve je jedno. Isto se može reći i za narativni dio, jer priča koja se prenosi kroz pokret spaja prošlost i sadašnjost.
Riječke priče prikazane su kroz deset minijatura, kroz punktove kojima putujemo od jednog dijela Rijeke do drugog. Tako krećemo od Molo longa, prolazimo centrom, uspinjemo se stubama Petra Kružića, da bismo došli sve do Trsatske gradine… Tako se arhiv grada prelistava kroz plesni solo, duet ili trio, kroz pokrete utemeljene na modernom baletu koji su na trenutak vrlo fluidni, a na trenutak precizni, stvarajući kratke statične forme. Uglavnom svijetli kostimi odišu prozračnošću i naturalizmom koji je u kontrastu sa starinskim, komornim karakterom dvorane, što je još jedan suptilni odraz sukobljavanja dvaju vremena. Sve je provučeno i kroz filter glazbe, odabrane partiture za klavir i violončelo, kao i kroz svjetla i vizualne projekcije na podu. U prostoru kao što je dvorana u Circolu, njihova neodvojivost od iskustva izvedbe dolazi još više do izražaja.

Premda se minijature dotiču i nekih poznatih povijesnih trenutaka i osoba kao što je Karolina Riječka, u minijature su uklopljene i manje poznate priče do kojih je Paolu Mangioli pomogao doći profesor Theodor de Canziani. Mangiola ih je preveo na plesni jezik u svom vlastitom stilu, koji se uvijek modificira ovisno o gradu u kojem boravi odnosno ljudima s kojima radi.
“Metoda koju koristim u koreografiji je metoda koju sam gradio godinama. Primjerice, ne učim korake – 5,6,7,8 – već učim plesače da misle koreografski. Dajem im alate da stvaraju svoj vlastiti ples i da razumiju prostor i vrijeme. Naravno, svaki kontekst utječe na moju koreografiju na drukčiji način. Malta me inspirirala svojim okolišem, ali i ljudima. Iako se tu može prepoznati standardna baletna tehnika, plesači su moja arhiva, i njihova kulturna raznolikost. Oni su ujedno poput spužve, adaptiraju se, i kroz smjernice koje im daješ oni stvore nevjerojatne ideje. Kao da trebaš prevesti knjigu, a pred tobom je poliglot. Ljudi i kontekst na taj način oblikuju moj rad, i u ovom projektu sam htio istražiti i Rijeku i što je čini jedinstvenom. I to je sve samo početak”, ispričao je Mangiola.
Plesne minijature se premijerno izvode u Circolu večeras u 20 sati. Plešu Jody Bet, Benjamin Cockwell, Sephora Ferrillo, Marta Kanazir Bagadur, Yurika Kimura, Giovanni Liverani, Laura Orlić, Giorgio Otranto, Federico Rubisse, Tea Rušin, Ali Tabbouch i Marta Voinea Čavrak.
Istaknuta i ostale fotografije: Franka Blažić
#balet #HNK Zajc #Paolo Mangiola #Plesne minijature