Grčki brodar Constantin S. Efthymiadis, kako bi povećao kapacitet prijevoza putnika iz i za Grčku zbog nagle potražnje, kupio je na tržištu polovnih brodova četiri švedska tankera koje je pretvorio u putničke trajekte. Tako je 1966. godine tanker Munkedal rekostruiran, dobio ime Heleanna, i počeo ploviti na liniji Patras-Ancona.
U zoru 28. kolovoza 1971. godine, dok plovi za Anconu s 1.174 putnika (prema svjedodžbi Hellenic Register mogao je primiti samo 620) i oko 200 vozila uključujući autobuse i kamione. Nalazio se oko 25 milja sjeverno od luke Brindisi i oko devet milja od Torre Canne (prema luci Monopoli). Na brodu je bilo 12 čamaca za spašavanje (s kapacitetom od 50 osoba)- kasnije će se ustanoviti da se više od pola čamaca nije moglo spustiti, a da oni koji su uspjeli doći do mora bili pretrpani (jedan se prevrnuo).
U nesreći je stradalo 25 osoba, 16 je nestalo, dok je 271 ozlijeđeno. Zapovjednik Dimitrios Anthipas, premlad da bi bio zapovjednik i s vrlo malo iskustva kasnije je osuđen od talijanskih i grčkih vlasti (dolaskom u Brindisi pokušao je pobjeći, zajedno sa suprugom i ukrcati se na brod za Grčku.
Motorni brod Sloboda (Jadrolinija,Rijeka) plovio je tog jutra iz luke Crotone za Monopoli s teretom stočne hrane. Časnik u straži, Marko Šišić u 7.15 ugledao je na moru gusti oblak dima. Odmah je zapovjeđeno da se krene prema dimu, a u 7.33 brodski RTG Milorad Govedarica uhvatio je obavijest o požaru i zahtjev da se krene upomoć.
Sloboda je došla do trajekta u 7.50 – šest pomoraca na čelu sa Šišićem spustilo je čamac za spašavanje i počeli skupljati one u najkritičnijoj situaciji. Ukrcali bi desetak, dvadesetak brodolomaca i odvezli ih prema najbližem brodu. Zapovjednik Tripalop vještim manevrima približavao se skupinama i pojedincima u moru. S broda su spustili užad i jakobice…
Motorist Laslo Kadar i mladić kuhinje Dinko Orlić sudjelovali su, zajedno s cijelom posadom, u spašavanju. Kadar je ugledao u moru djevojku koju su vjetar i struja nosili prema brodu, ali odjednom val ju je odnio: odjeven je skočio u more s brodske skale i djevojku dovukao do užeta. Još je nekoliko puta skakao u more, osim Francuskinje koju je prvu spasio, izvukao je dvije Talijanke i jednog starijeg muškarca (preminuo je kasnije na brodu).
Orlić je bio na pramcu kada je ugledao u moru starijeg muškarca i dvije djevojčice (četiri i osam godina) i skočio u more. S dvije djevojčice zamalo je dohvatio brodsku skalu, ali ga je val odbacio. Tek treći val bacio ih je do brodske skale. Muškarac, kasnije se saznalo da je bio ložač na trajektu, konopom se domogao palube.
Dolaskom u Bari ustanovljeno je da je Sloboda spasila 98 brodolomaca, a najmanje dvadesetak drugih s čamca za spašavanje iskrcali na druge brodove.
Istraga o uzrocima dovršena je 15 veljače 1975. Ustanovljeno je da se početak požara podudara s početkom rada brodske kuhinje odnosno u prostoru gdje se pekao kruh; da je u garaži ustanovljeno velika prisutnost muha što je ukazalo na fermentaciju grožđa sa stvaranjem ugljičnog dioksida s kamiona; da u strojarnici nije bilo vatre; da se vatra proširila tek kad su eksplodirale boce s kisikom.
Podrtina je ostala u luci Brindisi do 1974. kada je otegljena u La Spezia gdje je izrezana i pretvorena u maonu.
Istaknuta fotografija: posada Slobode s Plavom vrpcom Vjesnika
#brodolomci #nesreća #povijest #spašavanje #trajekt Heleanna