Ovo mirno mjesto za odmor, opsjeli su, u popularnoj pred-sezoni, ljubitelji stripa i glazbe. Ako ste se pitali kako poduplati posjećenost događaja i festivala, ovo je primjer na kojem treba učiti. Slična stvar već nekoliko godina egzistira na festivalu Supertoon u Šibeniku gdje su spojem animiranog filma i stripa organizatori uspjeli povećati sadržaj i pružiti publici razlog više za posjetu.
I dok Supertoon dosta ovisi o vremenskim uvjetima, Toons&Tunes nema tih briga zato što se smjestio u multi-medijalnom i vrhunski uređenoj više-etažnoj zgradi Turističke Zajednice Općine Brtonigla. Naravno, za ispuniti takav prostor trebala je i oveća grupa gostiju i sadržaja, što su organizatori vrlo vješto izveli i valja naglasiti – opet.
Naime, prošle godine bili su izloženi radovi Milana Trenca, Stevana Subića i Leonida Pilopovića – gdje su Milan i Leo bili i gostima festivala, ali i izložbe autora koji objavljuju u časopisima Komikaze i Strip-Prefiks, naravno uz nezaobilazne štandove s pločama i stripovima.
Ove pak godine nastavljeno je s istim intenzitetom s gostima poput Igora Kordeja, Helene Janečić, Jane Adamović te izložbama njihovih radova, predstavljanja međunarodnog muzeja stripa PAFF! Iz Italije, predstavljanjem Tinta Festivala, izložbom Stripovi iz Prefiksa II, gostovanjem strip-autora poput Tihomira Tikulina Tice, Marka Dješke, Vibora Juhasa, ilustratora Mirona Milića, dizajnera i slikara Olega Morovića, a sve to praćeno odličnom glazbenom kulisom nekoliko DJ-a.
Malo o nama
Naš kolektiv, Hrvatski autorski strip, bio je predstavljen s izložbenim materijalom i štandom, no kolega Dješka i ja smo imali više uloga na ovom festivalu, a od kojih je zadnja stanica i ovaj tekst. Uputili smo se iz naše osječke baze operacija (udruga HAS, iako okuplja široku suradničku mrežu, nominalno sjedište ima u Osijeku), daljnjeg konteksta radi, Marko Dješka je strip-crtač i animator koji živi i radi u Zagrebu, no bio je u posjetu roditeljima u Osijeku, pa smo se zajedno u četvrtak uputili za Zagreb gdje nas je čekao, kao što bi rekli u video-igrama – side-quest.
Side-quest
Imali smo jedan veliki propust za ispraviti, naime, na nedavnom festivalu Crtani Romani Šou, o čemu je bilo više riječi u prošlom broju Strip-caffea, predstavili smo strip-album kojeg publika nije mogla kupiti. Naravno, ovo nije zato što ljubomorno čuvamo sve primjerke, već jednostavno, tiskara koja je bila podugovorena za dio tiska je malo kasnila, pa je tako strip-album Abadon, autora Mihaela Bađuna i Denisa Vedaka predstavljen samo s probnim primjercima. Ovo je valjalo nekako ispraviti u čemu nam je pomogao Marko Reisinger, unuk čuvenog karikaturista Ota Reisingera. U Zagrebu je nedavno otvorena Kuća karikature Oto Reisinger, posvećena radovima pokojnog Ota, također primjer vrhunski opremljenog i uređenog izložbenog prostora, koju je pak sa svojim studentima posjetila strip-autorica Irena Jukić Pranjić te prenijela informaciju o dostupnosti te galerije za promocije i predstavljanje strip-izdanja. Marko Reisinger vjerojatno nije očekivao da će njegova velikodušna ponuda za dostupnost galerije za promocije strip-albuma biti tako brzo iskorištena, no taj joker-zovi se nije smio propustiti pa je u četvrtak, samo dan prije početka Toons&Tunesa u Kući karikature Oto Reisinger predstavljen Abadon. Ugodno je iznenadio odaziv publike, čak se može reći da je bila više posjećena nego prethodna promocija, a posebno je bilo ugodno što je Mihelova profesorica s ALU Zagreb, Ines Krasić, dobila i počasni pljesak publike kada je navedeno da je prvo poglavlje Abadona nastalo pod njenim mentorstvom kao diplomski rad.
Upravo to prvo poglavlje, intrigantnog krimi-trilera varaždinskih autora potražite na službenoj stranici stripa abadon.hr, a ako vas put nanese u zagrebački Gornji grad potražite Kuću karikature Oto Reisinger i oduševite se vrhunskim umijećem našeg ponajboljeg karikaturista.
Via Brtonigla
Uspješno obavivši side-quest, pokupili smo strip-autora Tihomira Tikulina Ticu, visokog urednika časopisa Endem, te nošeni valovima Radio Rojca zaputili se u Brtoniglu gdje ćemo doći među prvima od gostiju.
Petak, prvi od tri dana festivala, je zamišljen kao dan okupljanja, nešto sporijeg tempa za goste, ali prilično ubrzanog za organizatore festivala. Sve se još uštimavalo, šarafilo, popravljalo, postavljalo, imali smo zapravo priliku vidjeti fizičku i mentalnu zahtjevnost organiziranja festivala koja je zapravo djelovala i motivacijski unutar nekih dugoročnih planova o organiziranju festivala u Osijeku.
Krivi brat i nešto hipnoze
Drugi gost, koji je stigao nekih pola sata poslije nas bio je Vibor Juhas, strip-crtač i ilustrator iz Pule. Odmah smo ga zasuli nizom pitanja o smještaju, hrani, štandovima i sličnim tričarijama na što je Vibor odgovarao da je on iz Pule, a ne iz Brtonigle, zapravo želeći duhovito naglasiti kako je i on sam gost, te nije direktno involviran u organizaciju. No, ne može nas se kriviti što smo ga spopali jer nas je njegov brat Vjeran Juhas, prošle godine prilično razmazio kao dio organizacije festivala imajući uvijek spreman odgovor na svako pitanje i nedoumicu, od slanja izložbenih radova, postave pa do putnih troškova.
Vjeranov izostanak je doduše bio opravdan zato što je otišao sa suprugom na bračno putovanje, pa se nadamo da ga vidimo kao kotačića Toons&Tunesa i sljedećih godina. Valjda se više neće ženiti. Inače, vrlo informirani Vjeran i Vibor uspješno vode u Puli strip-čitaonicu Mrkli Mrak koja djeluje u sklopu Hrvatskog udruženja interdisciplinarnih umjetnika, a koje, pored ogromne zbirke raznih strip izdanja, redovno organizira izložbe i promocije, pa ako vas put nanese u Pulu, svakako pogledajte što oni tamo nude.
Ubrzo su se počeli okupljati i ostali gosti, a u večernjim satima pristigla je i publika. Dok su stripaši nadoknađivali propušteno razgovorima u baru, ilustrator Miron Milić je oteo publiku. U live-act performansu na ovećem komadu zida, Miron je napravio mural ili bolje rečeno na zidu je interpretirao kadar s popularnim junakom Dylan Dogom koji je suočen s kosturima iz klasika Jazon i Argonauti (1963.).
Inače, ovaj Vinkovčanin, diplomirao je na ALU Zagreb, a prilično dobro se pripremio za ovaj rad, negdje našavši legendu da su Jazon i Argonauti u svojim lutanjima bili i u Istri, pa je tako spojio ilustraciju strip-tematike, čudovišta iz filmskog klasika te lokalnu legendu. Ekipa u baru Turističke zajednice Brtonigla nije bila baš svjesna što se događa na katu, taman je iz Rijeke došao strip-autor Damir Stojnić, pa smo kovali nekakve planove, no o svemu nas je obavijestio Vibor Juhas riječima: „Morate doći ovo vidjeti, Miron je hipnotizirao publiku!“. I zaista, na katu oveća grupa ljudi je bez treptanja gledala Mirona kako iz bjeline zida izvlači mural.
Udarni dan
Subota je centralni dan festivala i započeo je u podne, radionicama stripa za najmlađe koje je vodio Tihomir Tikulin Tico, visoki urednik Endema. Svoje putujuće radionice stripa za djecu i mlade Tico radi već godinama, a aktualna Stripaonica je upravo započela u Galeriji i čitaonici Vladimir Nazor u Zagrebu.
Dok se Tico posvetio skrbi o obrazovanju mladih, kolega Dješka i ja smo zauzeli štand i nastojali prodati nešto od naše solidne hrpice izdanja. Šaroliku ponudu činili su i stripovi izdavačke kuće Fibra s ovogodišnjim hitom – Texas, moj brat – o čemu će biti više riječi nešto kasnije, zatim štand s ilustracijama i stripovima Helene Janečić, Vibor Juhas je također predstavio svoju produkciju ilustracija, crteža i stripova, a osječka trgovina audio-formatima i stripovima Vinyl Mania je upotpunila ponudu sa starim strip-izdanjima.
Naš kolega Goran Barić prošle godine pokrenuo je ovaj trgovački obrt, uredivši svoju trgovinu tako da ona nije samo neko usputno mjesto transakcije već udoban boravak u kojem se može sjesti i pregledati strip, poslušati ploča prije kupovine, a već smo i upriličili nekoliko promocija tamo, pa si svakako dodajte u mapu referentnih lokacija uz pulski Mrkli Mrak i zagrebačku Kuću karikature Oto Reisinger, ako vas put nanese.
U rovovima
Od bavljenja prodajom stripova spasila nas je prva tribina u subotu naslova Na prvoj liniji festivala. Uloga moderatora zapala je mene, a gosti su bili Tihomir Tikulin, Marko Dješka i slovenski strip-autor Izar Lunaček. Sva tri sudionika su bili ili jesu članovi organizacije raznih festivala, no naglasak je stavljen na tri festivala, dva zagrebačka – Crtani Romani Šou i OHOHO te jedan ljubljanski – Tinta. Konceptualno, radi se o različitim programima, što je zapravo dobro jer doprinosi većem odabiru, dok uniformiranost sadržaja ali i prevelika veličina festivala ima efekt rasplinuća osnovne svrhe – uživanja u sadržajima i zabavi. S te strane, dakako zaključili smo da je Brtonigla Toons&Tunes taman ono što posjetiteljima treba – kvalitetni sadržaji u dobrom okruženju bez velikih gužvi.
Texas Kid, moj brat
O stripu Igora Kordeja, Texsas Kid, moj brat, pisao sam na pokojnim e-novinama prije trinaest godina, nešto nakon što je Kordej objavio prve table na stranici acivatecomics, po svemu sudeći – također ugasloj platformi. Četrnaest godina nakon te objave, pred nama je, ne jedno već tri izdanja ovog stripa, rađenog po predlošku kratke priče Darka Macana. Uz Igora, na tribini su sudjelovali čak dva urednika ovog stripa, jedan iz Srbije i jedan iz Hrvatske. Ispred izdavačke kuće Veseli Četvrtak – urednik Dušan Maldenović i ispred izdavačke kuće Fibra – urednik Marko Šunjić. Moderacija ove tribine pripala je novinaru Dušanu Majkiću iz tv-emisije Stripovedač koja već tri sezone uveseljava strip-publiku i počeli smo ju tretirati kao što su naši roditelji nekoć gledali glavni dnevnik.
Dakle, za autora kalibra Igora Kordeja samo najbolje, što je potpuno zasluženo kako kvalitetom rada, koja ne pokazuje znakove jenjavanja, tako i šarmantnom atmosferom koju Igor uzrokuje svojom općenitom pojavom totalno kul lika. Dakle, Texas Kida smo čekali četrnaest godina, iako se sama ideja Igoru počela vrzmati u glavi još ranih 2000-tih, uzlet je dobila objavom prvog poglavlja od 52 strip-table (na pokojnom activateu i u Strip Reviji), a zatim slijedi duža stanka te Igor uspijeva završiti drugu polovinu ove stripčine od ukupno 222 table početkom 2023., kao svoj izabrani autorski projekt, smješten između niza drugih stripova koje stvara po narudžbi, uglavnom za francuske strip-izdavače. Kao što je poznato, umjetničko stvaralaštvo Igora Kordeja za francuske strip-izdavače donijelo mu je ni manje ni više nego titulu Viteza reda umjetnosti i književnosti, odličje koje dodjeljuje Francusko ministarstvo kulture. Ista nagrada nije zaobišla ni strip-crtačicu i ilustratoricu Janu Adamović, u slobodno vrijeme Igorovu suprugu, no o tome nešto kasnije.
Što je Texas Kid?
Teksas Kid je strip o stripu, meta-jezik, dekonsturkcija strip-scene od njenih počela do danas, svojevrsna oda profesiji, rodnom gradu autora – Zagrebu, posveta mangi, a zapravo kompleksno djelo koje je izašlo čak u tri različita formata kod dva izdavača. Fibra je izdala dva formata tzv. de lux izdanje 215×280 mm te unutar edicije Orka specijal fromata 170×240 mm (format sličan manga izdanjima). Veseli Četvrtak objavio je Teksas Kida unutar edicije Međuvreme dimenzija 210×270 mm s pratećim prilogom u vidu knjižice koja sadrži originalni predložak priče Darka Macana.
Sama radnja prati Radovana Branta, sina legendarnog strip-crtača Tomislava Branta koji živi u sjeni svog okrutnog oca te kojem jednog dana na vrata pokuca Texas Kid, lik iz stripa. Svakako pročitajte prvo poglavlje i opis kod oba izdavača koji su s neskrivenim ponosom predstavili ovogodišnje hit izdanje.
https://www.fibra.hr/katalog/izdanja/orka-64-texas-kid-moj-brat-de-luxe-edition/923/
https://www.fibra.hr/katalog/izdanja/orka-specijal-52-texas-kid-moj-brat/924/
https://veselicetvrtak.com/izdanja/medjuvreme/medjuvreme-knjiga-5-teksas-kid-moj-brat/
Spektakularni život strip-producenta
Ostatak subote nije bio ništa manje spektakularan, pogotovo za one koji nisu boravili za štandom, pa su se tako redale tribine poput one s pionirima Yugo-funka Tihomirom Pop Asanovićem i Ratkom Divjakom, mala zanimljivost – Radio Rojc je par dana ranije odvrtio upravo te stvari. Također, Animafest je putem svog izaslanika, kolege Dješke, poslao niz animiranih filmova, pa je tako publika mogla birati između kupovine ploča i stripova, slušanja tribina, razgledavanja izložbi, dokolice u baru, slušanja glazbe ili gledanja animiranih filmova.
PAFF! – zarazan znoj
Nedjelja je započela u nešto mirnijem ritmu, zezanje na štandu je trajalo sve dok mi se pred očima nije ukazao Vedran Kaligarić, organizator festivala. Vidno uspaničen i pošteno preznojen od skakutanja s jedne strane na drugu, kako to obično zapadne organizatore, obavijestio me da kolege Majkića, koji je trebao voditi tribinu s gošćama iz talijanskog muzeja PAFF! nema te zamolio mogu li ja voditi tribinu. Naravno, pristao sam, no tad je i mene počeo oblijevati znoj, jer tribina počinje za pola sata, a ja pojma nisam imao da u Pordenoneu ima muzej stripa. Zapravo, kad bi me pitali rekao bih da je pordenone nekakav talijanski specijalitet. Savladavši inicijalnu paniku uputili smo se k gošćama Sari Pavan i Valentini Angelone te ih obavijestili da sam ja zamjenski moderator, u potpunosti neupućen u temu, a da su kolegu Dušana vjerojatno kidnapirali te sada čekamo otkupno pismo, čime je razbijena nelagoda. Ispostavit će se da su Sara i Valentina u potpunosti flegma cure pa su me tako neobaviještenog prihvatile kao moderatora. Znoj je pak riješen brzom zamjenom majica i umivanjem.
Gošće iz PAFF!-a su bile predstavljene i izložbom na festivalu koja je nastala u produkciji njihova muzeja te suradnji s Furlanijsko-Julijskom krajinom (talijanski: Friuli-Venezia Giulia), administrativnom regijom na sjeveroistoku Italije. Uz izložbu nastala je i strip-knjižica Nevjerojatna Irenina avantura u Furlanijsko-Julijskoj krajini koju potpisuje Valentina Angelone, odličan koncept, miks izraženog autorskog crteža i turističkog vodiča za djecu i mlade koji opisuje Furlanijsko-Julijsku krajinu. Zanimljiv obrazac koji bi se zasigurno mogao replicirati i kod nas, primjerice nešto slično su već uradili braća Juhas u suradnji s Turističkom zajednicom Vodnjan, pa tako imamo dva sveska Vodnjanskih štorijica, gdje su uz Juhase sudjelovali i Aleksa Gajić, Enis Čišić, Fran Strukan i Vili Paoletić.
Sara Pavan je umjetnička voditeljica posebnih programa u PAFF!-u te je ukratko ispričala povijest projekta koji je lansiran u suradnji s lokalnim vlastima kada su 2018. predstavili veliku međunarodnu izložbu o povijesti umjetnosti ispričanoj kroz strip. Zahvaljujući modernom pristupu mediju stripa gdje se kombinira cijela paleta umjetničkih sadržaja te razne kulturalne i obrazovne inicijative u suradnji s institucijama, udrugama i poduzetnicima projekt je rezultirao uspostavom stalnog postava što je dovelo PAFF! do transformacije u Međunarodni Muzej Strip-umjetnosti. Taj status je ostvaren 2023., što će reći da je squadra fumetti u samo pet godina odradila lavovski posao. Pored ovih organizacijski super-moći, Sara je i autorica knjige Subverzivna moć papira (talijanski: Il potere sovversivo della carta), zbirke od dvanaest intervjua koja u narativnoj formi predstavlja novu scenu talijanskog stripa neovisne i vlastite produkcije.
Stripotetke
Odlične autorice koje rade inovativne pomake na polju stripa nisu samo u Italiji nego i u Srbiji. Dapače, ima ih i kod nas, ali o tome nešto više drugom prigodom. Okupljene oko kolektiva Strip-o-Tetke, gošće tribine kolege Dušana Majkića, koji je u međuvremenu uspio umaći zlogukim otmičarima pa ipak nismo morali skupljati otkupninu, u nedjeljno poslijepodne na Toons&Tunes bile su Ana Petrović i Jana Adamović.
Uz Anu i Janu udruženje Strip-o-Tetke čine i Iva Atoski, Selena Danilović, Jelena Đorđević, Lea Embeli, Ivana Filiopović, Danica Jevđović, Biljana Mihajlović, Ana Milojković Omi i Dragana Radanović.
Slabija zastupljenost autorica na strip-sceni u Srbiji uzrokovala je borbenu odluku članica ovog kolektiva da zajedničkim nastupom, sistemski pristupe unaprjeđenju scene i statusa autorica kroz autorska strip-izdanja i društveni angažman.
U tom kontekstu nastala je zbirka Kod kuće te prateća izložba koja je krasila zidove festivala. U zbirci, kroz jedanaest autorskih stripova predstavljena je, kako se navodi – antologija kratkog stripa o radu od kuće i „sa kućom“. Predstavljene su životne okolnosti u kojima nema puta na posao jer je on uvijek za crtaćim stolom, tu nedaleko, naravno kada se opere veš, obriše nešto prašine, izvede dijete u šetnju, a cijelo vrijeme ima nešto za pospremiti dok rokovi lagano kucaju na vrata. Kako se autorice nose s time saznajte u ovom odličnom izdanju objavljenom u sklopu projekta WOMCOM – nemalog projekta sufinanciranog kroz program Kreativna Europa 2021. – 2027. Sama uspješna aplikacija na natječaj Kreativna Europa, s tehničko-administrativne strane je ogroman uspjeh, a kasnije vođenje silne administracije koja prati takav projekt je ravno čudu, barem iz moje perspektive, s obzirom na to da sam jednom vidio te beskonačne Excel liste troškovnika i ocean dokumentacije u kojem se lako može utopiti. No, to je uspjelo ekipi iz šest zemlja s brdovitog Balkana pa tako projekt vode Studentski Kulturni Centar Novi Sad, Bakelit Multi Art Centar iz Budimpešte, Kino Šiška iz Ljubljane, PostScriptum iz Atene, Autonomni Kulturni Centar Attack iz Zagreba te Udruženje za afirmaciju stripa iz Budve.
Stripoterapija
Nakon ovih šokantnih otkrića iz područja pisanja projekata i administracije potrebna nam je dakako – Stripoterapija. Strip može djelovati i kao terapija pogotovo za autore stripa. U tom kontekstu predstavljeno je čak 3. izdanje zbirke Stripoterapija autorice Ane Petrović u izdanju izdavačke kuće Kreativni centar iz Beograda. O skrbi o vlastitom mentalnom zdravlju, destigmatizaciji odlaska kod psihoterapeuta, nošenju s problemima koji su često uzrokovani okolnostima izvan vlastitog utjecaja, autorica progovara na iskren i vrlo duhovit način. Stripovi izvorno nastali kao interna šala između autorice i njene psihoterapeutkinje dr. Tijane Mirović, kako navodi autorica, zamjećuje publika na društvenim mrežama te pozitivne reakcije ohrabruju Anu da nastavi s ovom formom stripa koje će u konačnici rezultirati evo već trećim izdanjem. Svoju dozu stripoterapije potražite u knjižarama Lijevak.
Kviz i je li vrijedilo?
Nedjeljno večer je imalo svoju kulminaciju na pub-kvizu koji nas je kroz tri kruga proveo kroz magične svjetove filma, glazbe i stripa. No, je li vrijedilo potegnuti iz Osijeka za Brtoniglu, ukupno tričavih 1100 kilometara tamo i nazad? Naravno da jest – ekipa Douglas Pine u sastavu Tomislav Jelenko, Tihomir Tikulin, Marko Dješka i moja malenkost pobijedila je na kvizu, a bilo je i stripova.
Fotografije: Saša Paprić
#Animafest #Brtonigla Toons&Tunes #Kuća karikature Ota Reisingera #PAFF! #Strip-o-Tetke #Texas kid