Paviljon Srbije govori srpski, ekavicom – „da sav svet razume“. To jest: direktno, jednostavno – totalnom instalacijom interijera (spavaća soba, kupatilo, kafić…) iz doba socijalizma. Predmeti, od zidnih tapeta preko aparata za brijanje do jukeboxa sa starim pločama, iz tog su vremena, kao i prve svjetleće reklame „Coca-Cole“, pa je sve lako odčitati, počevši od eksplicitnog naslova instalacije – „Colonial Exhibition“. Posjetiteljima, uglavnom zapadnim, nudi se doživljaj putovanja vremenom unatrag: serbian time machine!
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436105699_960739979019601_6038041720312454368_n-1024x856.jpg)
Sve je tu na dohvat ruke i neposrednog shvaćanja kroz direktni doživljaj nekog drugog i bivšeg svijeta, što su posjetitelji honorirali u velikom broju. Izlazili su iz paviljona, koliko sam ja vidio, nasmiješeni kao da su dobili neočekivani izlet u djelić svemira za kojeg su čuli da je postojao, ali daleko izvan njihove zone interesa i komfora.
Tu se umjetnost pokazala kao pouzdana čuvarica sjećanja i kritičkog shvaćanja povijesnih procesa, ali i kao njegovateljica ljudi od trauma koje im ista ta povijest nanosi. Ima neke retro-poetičnosti u svemu tome, ne samo radi zamračenosti prostora paviljona (da bi se bolje istakle izložene stvari), nego i radi snovite atmosfere: tako su izgledali naši soc-interijeri dok smo sanjali vaše zapadne snove. Pa da, najprije se, medijima i sadržajima kulturnih politika, koloniziraju snovi naroda, a onda ih se kolonizira ekonomski i politički. Otuda vjerojatno i te rešetke i lanci u srpskom paviljonu. Imao je pravo Tomislav Gotovac: Amerika vlada svijetom više Hollywoodom nego raketama i nosačima aviona. U tom smislu oni avioni koji su srušili Blizance su fulali metu.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436409158_353494660707475_3429701467044981945_n-768x1024.jpg)
Kolonijalizmom se eksplicitno bavi i egipatski paviljon, u kojemu umjetnik Wael Shawky izlaže radove koji spajaju film, performance, slike i skulpturu, a koji istražuju značenja nacionalnog, religioznog i umjetničkog identiteta. Priznajem da mi se dopao njegov video, stiliziran kao miks mjuzikla i opere (mada arapski svijet nema operu u zapadnom smislu te riječi), s napjevima i koreografijom koji izražavaju borbenu želju za nacionalnom slobodom od kolonijalnog gospodara. Meni je ta muzička priča, svojom pomalo djetinjasto-romantičarskom poetičnošću, dobro legla. Ne samo kao intermezzo između tehnički raskošnih i tehnološko sofisticiranih postava paviljona visoko razvijenih zapadnih država, nego i kao dobar primjerak umjetnosti koja ti ne dira samo oči i uši, već i srce. Pa sam, po izlasku iz egipatskog paviljona, sebe počastio malim odmorom uz kavu i cigaretu.
LOV I RIBOLOV
Te su stanke nužne ako se želite othrvati sveždersko-konzumističkom porivu da požudnim očima pojedete svu tu umjetničku hranu koja vam se nudi u tom art-super-marketu u Giardinnima. A sve vas uokolo stimulira na prejedanje, od kojeg se možete samo udebljati i ostati uskraćeni za doživljaj (zamjenjujući ga fast-food zalogajima audio-vizualnih informacija). Drugim riječima, kroz Biennale se krećete kao mobilno tele, škljocajući svojim mobitelom i puneći ga slikama (kao što krava puni želudac travom, da bi je poslije preživala) ili se gibate kao lovac, koji će uloviti koliko mu treba da zadovolji glad – sve preko toga bi bila halapljivost. I sve bi tako ulovljene/prikupljene informacije brzo ishlapjele. A ja nisam šegrt Hlapić pa sam zapalio još jednu cigaretu prije nastavka obilaska drugih paviljona.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436304748_419779080965323_3587396466699476825_n-768x1024.jpg)
Belgija je bila velika kolonijalna sila i veličina je prati u divovskim proporcijama desetak lutkasto-karnevalskih figura, uzdignutih na impozantnoj metalnoj konstrukciji pa ih moramo gledati odozdo, podnoseći njihovu simboličku i političku težinu (od figure kralja do figure Vraga). Prateći video pojačava tenziju u zvučnoj dimenziji, svojim hipnotičkim ritmom, dok slika prikazuje putovanje tih figura kroz nekoliko europskih lokaliteta, u dosluhu s folklorno-poganskim običajima istih. Moćno, impozantno i tehnički perfektno postavljeno i izvedeno. Pogled iza scene uočava crni zid zvučnika i pojačala bez kojih ta inscenacija ne bi imala oslonac. No, sve skupa ne ulazi dublje u čovjeka pa ga pokreće dalje, u potragu za nečim toplijim i srcu bližim.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436294904_959724355850269_7084795883485860907_n-768x1024.jpg)
U paviljonu grada Venecije izlaže, na poziv, i Safet Zec, uz još dva talijanska slikara i jednog pjesnika. Italija je Zecu od 1992. druga domovina, a Venecija drugi rodni grad od 1998. Kustosica Giovanna Gabotti ovako obrazlaže svoj poziv Zecu: „Njegove slike osvjetljavaju dramu rata, gladi i bijega“, a to se posve uklapa u temu Biennala, te nastavlja:“ Način da se osjećate kao kod kuće je vjera, a kada imate vjeru, što god da je to, imate dom“… Njegove realistične slike zaista jesu kao molitva, a njegovi likovi su ljudi boli i patnje koji ne gube vjeru u smisao, kao što ni sam slikar ne gubi vjeru u smisao i važnost umjetnosti.
Njegov tradicionalistički rukopis, kojim je ispisao životnu dramu svojih likova, prožet je duboko humanističkim osjećajem za drugoga, empatijski je u cjelini i detaljima pa je naišao na primjetne simpatije publike, manje ili više zasićene fascinantnim videima i raskošnim instalacijama, kroz koje je prošla da bi došla u tu oazu štafelajnog slikarstva i u njoj se malo odmorila od šarenila vizualnih senzacija kojima ovo Biennale obiluje. Djela druge dvojice slikara, Pietra Ruffa i Vittorija Marelle ,,tom su dojmu kvalitetno doprinijela.
Paviljon Izraela, kojeg su čuvala dva naoružana vojnika, nije se mogao vidjeti jer će biti otvoren tek poslije prekida vatre u Gazi, tik je do veeeelikog američkog paviljona, kojeg sam pogledao samo s vratiju: preobilje vibrantnih, šarenih boja već na samome pročelju i ulazu me je odbilo od dubljeg ulaženja u taj vizualni gustiš isprepletenih narativa i pop-kulturnih referenci pa sam mu, bez grižnje savjesti, okrenuo leđa: sljedeći put, kada rat u Gazi prestane!
Još da vidim španjolski paviljon pa napuštam Giardinne: već sam pomalo sit likovne rane, a počinjem osjećati glad za nekom domaćom spizom, uz čašu crnog vina. Po prvi put da u 60 izdanja Biennala Španjolsku predstavlja umjetnik koji tamo nije rođen: konkretno umjetnica Sandra Gamarra Heshiki iz Perua. Njena djela kritički preispituju kolonijalne narative i njihovu povijesnu reprezentaciju, pozivajući na novo čitanje španjolske slikarske baštine (od Murilla, Zurbarana do Velasqueza). Naličje izloženih figura nosi poruke iz perspektive koloniziranih i eksploatiranih naroda, ukazujući na veliku sjenu koju svaka velika kolonijalna sila i njezina kultura i umjetnost imaju, a koja se ne vidi kada gledamo en face njihova umjetnička djela kojima su zadužila svijet. Kroz ovaj koncept i njegovu postavu progovara grižnja savjesti bivših kolonijalnih gospodara na jedan otvoren i primjeren način pa me se španjolski paviljon dojmio najpoštenijim.
TIJELO I ODIJELO
Jak dojam su na mene ostavili videao tajvanskog umjetnika Yuan Goang-Minga, objedinjena naslovom „Everyday War“, što je primjer kako pravi naslov zna privući pažnju tragača za biserima u ovom moru suvremene umjetnosti. A ovaj biser je crn! Koristeći snimke glavne prometnice Taipeia (s nekoliko traka) u normalnom stanju prometa, a potom snimke iste prometnice bez ijednog vozila (za vrijeme civilne vježbe u slučaju rata) , te montirajući ova dva prikaza jedan za drugim – kao dugi spori zum i odzum – Goang stvara sablasnu atmosferu straha od moguće ratne kataklizme i nestajanja, kako automobila tako i ljudi: u drugom je videu istom metodom prikazao studentski protestni skup. U zamračenoj prostoriji su njegova videa, kao i prateće dvije instalacije, djelovala upozoravajuće i zlokobno proročanski, ali umjetnički vrlo kompaktno i izbrušeno u svakom detalju. To me ponukalo da ponesem sa sobom njegov veliki i teški katalog i tako dodatno opteretim svoju prtljagu.
Paviljon Čilea je bila sljedeća usputna stanica, naslovljena „Cosmonacion“. Tu sam se našao pred velikom količinom najrazličitijih stvari (od drangulija do lutaka, natpisa i slika), spojenih u formi visokoga stošca široke baze, kao nekog totema andskih korijena, šarena i mjestimično svjetlucava, ali nečitljiva i nesagledljiva upravo zbog tog viška svega i svačega, akumulacija čega ipak ne može dosegnuti neki viši smisao. Jasno mi je bilo da se tu radi o korijenima, tradiciji i identitetu ali, brate dragi, može li to malo jednostavnije i preglednije? Moja generalna impresija Biennala je da se prenapregnuo u raznim smjerovima aktivizma, folklorizma i ritualizma koji mu daju na vanjskoj, površnoj atraktivnosti, ali mu oduzimaju dubinu. No, možda se varam, možda je jednostavno zrcaljenje današnjeg svijeta kakav jest: za moj ukus prešaren tj. tek prividno slobodan, odijelom ali ne i tijelom.
Hrvatski paviljon sam uspio pronaći malo teže, možda baš zato što je bio blizu adrese moga smještaja tj. u mome susjedstvu. Ušao sam pola sata prije zatvaranja i par minuta prije kiše. Zatekao sam tri ženske osobe: djevojku/hostesu kraj ulaza, jednu mladu posjetiteljicu (kose ošišane na nulericu) i Vlatku Horvat, autoricu izložbe. Najprije sam posnimio postav, ambijent i radove, a onda pristupio Vlatki, predstavio se i započeo razgovor. Ona mi je srdačno i detaljno opisala specifičnost njene ideje koja se, u biti, sastoji u sljedećem: umjetnici s emigrantskim iskustvom trebali su dostaviti, preko treće osobe, neki svoj rad i uz njega fotografiju primopredaje toga rada u ruke dostavljača rada u paviljon. Tada dolazi do razmjene: jedan Vlatkin rad odlazi s mjesta gdje je izložen na adresu umjetnika pošiljatelja, a na njegovo mjesto dolazi pristigli rad tog umjetnika. Kako se radi o work in progress koncepciji, moguće je da do kraja Biennala ne bude više nijednog Vlatkinog rada te da sav prostor bude ispunjen djelima umjetnika sa svih strana svijeta.
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436596671_360503719939206_884412118134354480_n-1-768x1024.jpg)
Tu je na djelu, zar ne, izrazita ljubaznost domaće umjetnice, gostoljubivost koja ide do plemenite velikodušnosti: malo tko će ustupiti svoj izlagački prostor drugima, dozvoljavajući im čak da ga skroz iz njega materijalno istisnu. Ono što se na da istisnuti je nevidljivo: duh, ideja koncept! Ja sam joj odmah ponudio svoj otisak/istisak kao prilog temi izložbe i Biennala: da me fotka u majici s natpisom „I am not croatian artist / Ja nisam hrvatski umjetnik“, kao primjerom iskaza unutarnje emigracije ali je ona uljudno odbila moju ponudu jer ne zadovoljava preduvjete koncepcije: nema treće osobe koja bi donijela moj rad, a ja nemam iskustvo vanjske emigracije. Potonje, priznajem, sebi još nisam oprostio. Anyway, fotkala me i s drugom majicom na kojom piše „Dragovoljac domovinskoga arta“, a treću – „Artistokrat“ (u kojoj sam došao) – je komplimentirala. Do neke kreativne interakcije je, dakle, ipak došlo pa je vuk ostao sit, a ovce sve na broju.
Hrvatski paviljon govori, što je logično, ijekavicom: indirektno, inteligentno i pristojno. Sve je tu uredno posloženo i izloženo, comme il faut, jake emocije su isključene, a doživljaj je racionalne naravi jer ste pozvani da intelektom procijenite intelektualnu ljepotu koncepcije. S druge pak, sjenovite strane pomalja se, između redaka, primisao o korespondenciji između tako otvorene koncepcije izložbe i faktičnog nestajanja Hrvata s njihova izlagačkog prostora tj. s lica zemlje koju nastanjuju (zbog premaloga nataliteta) i njihove zamjene drugim narodima (čiji emigranti postepeno sve više biraju Hrvatsku kao novu domovinu).
No, tu moramo stati jer je Vlatka morala zatvoriti vrata paviljona u 19 h, a ja sam trebao malo ostati sam sa sobom, uz čašu crnoga i s pogledom na otok-groblje te tako pojačati osjećaj životnosti u svome tijelu. Nisam intelektualac, ipak sam umjetnik pa mi treba više unutarnje topline u svim udovima, a ne samo u glavi. Kiša je počela jače padati, a vjetar puhati, morao sam naručiti još jedan dec.
Istaknuta fotografija: Paviljon Hrvatske na Venecijanskom bijenalu
![](https://artkvart.hr/wp-content/uploads/2024/05/436274547_1116529772969334_3754554709090086087_n-768x1024.jpg)