Trenutno je u procesu uklanjanje dvije (2!) dizalice iz Porto Barossa. Riječ je o dizalicama, riječkim simbolima koji danas imaju vrijednost skulpture, a koje su izrađene u 3. maju 1957. godine
U arhitektonskim planovima prvotno je bilo zamišljeno da će marina zadržati tri (3!) dizalice na lukobranu. Konzervatorski elaborat iz veljače 2022. godine (ured ovlaštenog arhitekta Renato Cottiero i Viki Jakaša Borić, dostupno na web stranicama ACI Gitone) sadrži informaciju da će se jedna (1!) od 3 dizalice ukloniti i iskoristiti za rekonstrukciju preostale dvije. Međutim, nakon tobožnjeg „nevremena”, Metis prema narudžbi ACI Gitone jučer započinje s uklanjanjem dvije umjesto jedne dizalice. To je odobreno od strane Konzervatorskog odjela Rijeka, na način da se naknadno mijenjao elaborat i tako dizalice koje su do nedavno trebale biti sačuvane, nakon „nevremena” odjednom više ne trebaju biti konzervirane i ACI Gitoneu se dopušta da prođe jeftinije, odnosno ne da renovira 3 dizalice što je bilo u prvim nacrtima, niti dvije kao što im je kasnije bilo dopušteno. Renovirat će se samo jedna!
Izdvojeni dijelovi elaborata iz 2022.:
“Treba čuvati sve elemente i strukture lučke baštine koji uključuju pristaništa i gatove s pripadajućom opremom (bitve, silazi u more, otvori kanala isl.) kao i postrojenja – dizalice koje osim tehničkih vrijednosti daju doprinos slici grada.” (str. 4)
“dizalice: sanacija uz mogućnost preseljenja unutar iste luke i mogućnost prenamjene i povećanja površine upravljačke kućice” (str. 6)
“Dozvoljena je prenamjena upravljačkih kućica dizalica u ugostiteljsku ili drugu primjerenu namjenu spojivu s osnovnom namjenom luke, uz mogućnost povećanja površine natkrivanjem ili zatvaranjem dijela platforme, koristeći metal, drvo i staklo.” (str. 10)
“Gotovo u cijelosti očuvane dizalica predstavlja vrijedan element lučke baštine i riječke brodograđevne industrije” (str. 92)
“Konzerviranje i rekonstrukcija dvije dizalice uz eventualnu upotrebu dijelova treće dizalice za nadopunu nedostajućih i dotrajalih dijelova. Radove na demontaži i konzervaciji detaljno dokumentirati.” (str. 92)
“U tako definiranom urbanom krajoliku kao posebni vertikalni akcenti na morskoj obali ističu su lučke dizalice koje ujedno simboliziraju povijesni maritimni i lučki karakter grada.” (str. 108)
“Na Sušačkom lukobranu smještene su tri poluportalne dizalice s pregibnim krakom izrađene 1957. godine u tvornici “3. Maj” u Rijeci. Gotovo u cijelosti očuvane, ove dizalice predstavljaju vrijedan element lučke baštine i riječke brodograđevne industrije.” (str. 114)
“Kod dizalica na lukobranu moguće je izvesti dodatnu konstrukciju za kontrolirani pristup posjetitelja.” (str. 117)
U akciji izigravanja građana sudjeluju ACI (= HDZ), Lürssen, njihove propagandne novine „Novi list”, Lučka uprava Rijeka, Konzervatorski odjel Rijeka i Metis uz prešutno ignoriranje Gradonačelnika Filipovića (= SDP).
Dužnost investitora u slučaju nemogućnosti restauracije bila je konzervacija. Ovo je primjer tradicionalnog zabijanja glave u pijesak kada je u pitanju odgovornost za aktivnu izgradnju riječkog identiteta ili za brigu za očuvanje industrijskog nasljeđa grada.
#3.maj #ACI Gitone #dizalice #Porto Baross #rušenje