Graffiti su nastali u Philadephiji 60-ih/70-ih godina. Oni su jedini moment i pravac u povijesti umjetnosti pokrenut od strane djece. Nije to najbolje izgledalo – to su zapravo bili tagovi koji su kasnije evoluirali u graffite. No, za tu djecu i mlade, graffiti su bili izlaz iz tih loših vremena bandi i kriminala. Graffiti su udružili crnce, bijelce, hispoamerikance i različite skupine ljudi, potakli ih na komunikaciju i stvaranje jedne malo drugačije priče. Bande nisu trebale umjetnike već razbijače, pa su samim time i klince koji su šarali – ostavljali na miru. U tome leži bunt
Ovog petka, 8. ožujka 2024., s početkom u 18:30 sati, u prostorijama Francuske alijanse Rijeka, održano je otvorenje izložbe fotografija pod nazivom „Street Art“, autora Krešimira Golubića. Izložba otkriva autorove fotografije urbanog stvaralaštva nastale u sklopu prošlogodišnjeg posjeta Parizu, odnosno prisustvovanja izložbi održanoj u čast 60. Obljetnice stvaranja pariške street art scene, uz fotografije zagrebačke street art scene. Uz izložbu fotografija, predstavljen je i opći razvoj street arta od graffita do suvremenih intervencija, ali i istaknut njihov značaj kroz vlastita iskustva iz uredničke perspektive i iz perspektive turističkog vodiča, s obzirom na to da Golubić organizira vođene ture Zagrebom („Zagreb Street Art & Graffiti guide“). Golubić je istaknuo svoju početničku potrebu i važnost dokumentacije graffita, implicirajući ujedno i na važnost fotografije:
„Kada sam tek počeo crtati graffite, morao sam to na neki način dokumentirati. Tada smo kao klinci počeli raditi fanzine o svemu, časopise koji su pratili tu scenu 90-ih godina. Te fotografije isto imam danas ovdje. No, naglasak izložbe jest na pariškim umjetničkim intervencijama.”
Ono što je posebno bilo značajno na Golubićevom predavanju jest razvitak street arta u Hrvatskoj. Istaknuo je kako se u cijeloj toj priči Zagreb ističe kao jedan od prvih gradova na istočnoj strani koji je bio pod izravnim utjecajem street arta tijekom 80-ih godina. To je vidljivo iz nastanka prve hrvatske Hip hop radioemisije Slavina Balena u 1984. godini. U to je vrijeme na akademskoj strani, profesor Zvonko Maković s Filozofskog fakulteta u Zagrebu započeo putovanja u gradove poput Münchena, Berlina i New Yorka, kako bi svojim fotografskim radom zabilježio graffite s tih lokacija, a potom ih predstavljao svojim studentima, ističe Golubić.
O autoru
Poznat i pod nadimkom Leon (GSK), Krešimir Golubić je zagrebački umjetnik rođen 1973. godine, čije zanimanje za graffiti umjetnost datira sredinom 80-ih. Pravi početak njegove karijere dogodio se 1991. godine nakon posjeta Berlinu, kada je osnovao „GSK Crew“, jednu od prvih graffiti ekipa u Zagrebu, te pokrenuo „ZGBKAOS magazine“, prvi graffiti časopis u ovom dijelu Europe (1993.-2001.). Nakon uspješnih radova diljem Zagreba, Hrvatske i Europe, Golubić se počinje baviti stencil tehnikom od 2013., postajući tako dio post-graffiti pokreta i Street Art scene. Osim umjetničkih radova, Golubić aktivno educira mlade o pozitivnom aspektu graffita, održavajući radionice i predavanja pod temom „Graffiti su umjetnost, a ne vandalizam.“ Nedavni radovi Krešimira Golubića usmjereni su prema Street artu, uključujući motive poput muzičkih zvijezda, privatnih portreta, arhitekture i erotike. Njegov angažman u usmjeravanju percepcije graffita kao umjetnosti, a ne vandalizma, odražava se kroz radionice i predavanja koje redovno održava u školama. (Izvor biografije: https://www.leongsk.com/o-meni/)
Istaknuta fotografija i galerija fotografija: Sanja Prodan
#Fotografija #Francuska alijansa Rijeka #graffiti #krešimir golubić #street art #zagreb street art