Na današnji dan 1980. godine održan je veliki koncert povodom stote obljetnice rođenja Ivana Matetića Ronjgova. Koncert združenih zborova regije na prvom izlasku iz još nedovršenog tunela kroz Učku bio je početak manifestacije „Matetićevi dani“. Počevši kao svečanost zborskog pjevanja, manifestacija je mijenjala ruho sukladno važnim obljetnicama i društvenim pojavama. Prošla manifestacija je u središte stavila jazz glazbenike koji su u svom stvaralaštvu koristili karakteristike primorske-istarske tradicionalne glazbe, što je izuzetno zanimljivo jer je Ronjgov bio veliki protivnik jazza bojeći se da bi takva glazba mogla ugroziti tradicionalnu glazbu, ne sluteći koliko će uspješno riječki glazbenici integrirati njegovu ostavštinu u svoja djela. Ovogodišnja manifestacija posvećena je 30. godišnjici Ustanove Ivana Matetića Ronjgova i 15. obljetnici uvrštenja dvoglasja tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja na listu nematerijalne kulturne baštine pod zaštitom UNESCO-a. Koncept svečanog koncerta koji se održao sinoć u Guvernerovoj palači bio je izuzetno zanimljiv; skladbe koje se rijetko mogu čuti izveli su poznati zborovi, klape i instrumentalni sastavi.
Nakon tradicionalnog otvorenja koncerta sopačkom matinjadom koji su izveli Klaudije Dunato i Branko Brnić uslijedila je skladba „Pod Učkun“ Ivana Matetića Ronjgova koju je izveo ženski pjevački zbor KUD-a „Učka“ Matulji. Osim tehničke izvrsnosti, do izražaja je došla vrlo detaljna interpretacija Saše Matovine vjerna svim skladateljskim zahtjevima, stoga ne čudi da je upravo ovaj zbor primio najveći aplauz i ovacije. Uz pratnju Nine Kovačić, renomirani bariton Robert Kolar izveo je nimalo lake skladbe za pjevače „Hopak“ i „Tamo doli puli mora“ Ivana Matetića Ronjgova, razigrano s lakoćom, ne odavajući publici zahtjevnost djela. Na programu su se našla i dva Matetićeva djela za klavir – skladbe „Nani, nani“ i „Tičji pir“ koje je izvela učenica srednje glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova. Iako se često svira u osnovnoj i srednjoj školi jer skladbe nisu tehničke vrlo zahtjevne, malobrojne klavirske skladbe Ronjgova rijetko se čuju na solističkim pijanističkim recitalima. Rijetko se čuje i instrumentalna glazba Josipa Kaplana koji svoju najveću popularnost duguje vokalnim skladbama.
Na sinoćnjem koncertu izvedena je skladba „Trio Albinoni“ koja je ujedno Kaplanova posveta glazbenicima koji su mu praizveli mnoga djela u raznim sastavima. Naslov skladbe je spoj inicijala imena Aleksija Pavletića, Borisa Kovačića i Nine Kovačić, a sinoć su je izveli čelist Petar Kovačić, sin Nine Kovačić za koju je skladba originalno napisana, pijanistica Nina Kovačić i flautistica Đeni Trdić Barić – učenica Borisa Kovačića koja ga je naslijedila i kao solo flauta u riječkom simfonijskom orkestru.
Pjevački zbor mladih Josip Kaplan izveo je skladbu „Brazda“ skladatelja Josipa Kaplana čije ime ponosno nose. Skladbu koja je već godinama često na repertoaru zbora izveli su i sinoć na visokom umjetničkom nivou. Muška i ženska klapa Kastav desetljećima njeguje glazbu našeg zavičaja, a 2021. godine objavili su album „Draga nam je zemlja“ koji je posvećen 140. obljetnici rođenja i 60. obljetnici smrti Ivana Matetića Ronjgova. Na sinoćnjem koncertu muška klapa Kastav izvela je skladbu „Kastav gradu“ Matka Brajše Rašana, dok je ženska klapa Kastav izvela vrlo zahtjevnu skladbu „Črčak“ Ivana Matetića Ronjgova. Riječki komorni zbor „Val“ izveo je vrlo emotivno skladbu Dušana Prašelja „Lipa mladost moja“. Opus skladatelja Slavka Zlatića najvećim dijelom sastoji se od manjih oblika iz kojih se ističe skladba „Balun“ koja je pisana za obou, engleski rog, alt-saksofon i fagot. Djelo je inspirirano istarskim plesom, a izbor instrumenta može se protumačiti kao želja skladatelja za zadržavanjem autentičnog zvuka instrumenata koji prate ples, sopele ili roženice. Kvartet (Antonio Haller, Neđad Karandić, Goran Prša i Ivan Vargoš) je vjerno prikazao poveznicu s plesom u pogledu glazbenog tempa i jasnog strukturiranja, odnosno fraziranja djela.
Vrhunac koncerta bile su tri skladbe koje su izveli združeni zborovi – mješoviti pjevački zbor Kanat Kastav, ženski pjevački zbor KUD-a Učka Matulji, pjevački zbor mladih „Josip Kaplan“ i riječki komorni zbor „Val“. Doris Kovačić dirigirala je skladbama „Mažurano moja“ Matka Brajše Rašana te „Belom nedejom“ Ivana Matetića Ronjgova. Na samom kraju izvedena je kantata „Ćaće moj“ kojom je dirigirao Saša Matovina. Matetić je djelo skladao 1933. godine, povodom nesreće u rudniku ugljena u Hrastniku, namijenjenu djeci stradalih rudara, malim pjevačima „Trboveljskog slavčeka“. Tekst za tu naricaljku uzeo je Matetić iz zbirke „Istarske narodne pjesme”. Tragično i vrlo emotivno djelo je istovremeno i velebno djelo koje je odraz Matetićeve invencije, bogatstva muzičkih misli i izvanredne tehničke vještine u baratanju zborskim zvukom, u kome je izvorna tonska paleta arhaičnog dvoglasja ,,na tanko i debelo” i sopela, proširena mjestimično i na trinaest glasova. Posebnost te izvedbe bio je veliki broj izvođača, a nakon zadnjeg tona kantate mramornom dvoranom su zavladale sekunde tišine od snažnog emotivnog naboja.
Večer prije, 9. travnja, održan je koncert profesora osnovne i srednje glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova s gostima iz glazbenog odjela osnovne škole Milana Brozovića iz Kastva. Koncert se održao u mramornoj dvorani u Guvernerovoj palači, a na repertoaru su se našla djela Bacha, Tarrege, Paganinija, Lerouxa, Rahmanjinova, Gershwina, Hubeaua te Bizeta. Nastupili su Anita Primorac, Ivana Vrban, Nataša Veljak, Maja Veljak, Valter Veljak, Alka Kavre Calcina, Dragan Mamuza, Barbara Kšenek, Enej Blažek, Denis Kezele, Dora Lovrečić, Sanel Kabiljagić, Annete Poljak te Ingrid Haller. Najvećim aplauzima i ovacijama nagređene su udaraljkašica Anita Primorac i pijanistica Ivana Vrban za skladbu „Kasiopeja“ koju su zajedno skladale i izvele. Promatrajući ga u kontekstu manifestacije, velika je šteta što se na programu nisu našli hrvatski skladatelji, pogotovo skladatelji iz Istre i primorja s obzirom da je Ronjgov profesore smatrao najvažnijim nositeljima tradicije i baštine. Dvadeset i druga manifestacija „Matetićevi dani“ završava u petak koncertom učenika glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova i njihovih gostiju.
fotografije: Aleš Suk
#dvoglasje tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja #Guvernerova palača #Ivan Matetić Ronjgov #Matetićevi dani #UNESCO