U Galeriji Kortil jučer je otvorena izložba „Nevjerni psi i druge priče, riječki rock u 20 točaka“ Velida Džekića i Mladena Stipanovića. Izložba što na neki način odgovara na vječito aktualno pitanje je li Rijeka rokerski grad ili nije progovara o sedamdesetgodišnjem razdoblju sabitom u dvadeset kratkih crtica, odnosno posloženo u dvadeset priča, poglavlja, epizoda. Njome se na jednom mjestu ulazi u cjelokupnu povijest riječkog rocka, počevši od sredine pedesetih godina 20. stoljeća i prateći ga u ključnim trenucima sve do današnjih dana.
– Imam osjećaj da živim u nekoj vrsti proširene stvarnosti, kao da su neki likovi sišli s ovih plakata i šeću među nama. Pitanje je što sam htio s ovom izložbom, odnosno kako sintetizirati sedamdeset godina u samo 20 priča? Samo nepametan čovjek može se odvažiti na jedan takav korak, a često ga vidim u kućnom zrcalu, započeo je Velid Džekić na otvaranju izložbe, koju je pohodio velik broj Riječana svih generacija.
– Osobno, za mene je ovo bio slatki problem, kojega samo možeš poželjeti jer volim ovu temu i sklon sam joj, što je svima jasno. Naravno da je bio izazov kompletnu priču sabiti u dvadeset točaka, plakata, poglavlja. Nije bilo jednostavno, pogotovo ako to želite sažeti. Ovo je sukus riječke scene, nekad je princip kronološki, nekad je žanrovski, ali ja sam svaki puta kada sam promijenio pristup osluškivao bilo priče, od početaka do danas. Vidio sam jaku poveznicu u zajedničkoj strasti, od onih klinaca iz pedesetih godina, preko moje pankerske generacije do nekih najnovijih generacija. Priča je jaka, priča je žilava, traje i na neki način je poticajna, dodao je Velid Đekić.
Izložba “Nevjerni psi i druge priče” je dokumentarno-strastveni vodič kroz sve što ste željeli i što se, zapravo, mora znati o riječkoj rock-sceni.
– To je vječito pitanje je li Rijeka rokerski grad i ja tu uvijek kažem da jest. Iz dva ključna razloga, prvo su ti rani pionirski dosezi, to je apsolutno prva gradska rock scena u kompletnom socijalističkom svijetu. Mi toga nismo dovoljno svjesni, ali to je kronološki tako, možda ne govori puno o vrijednosti, ali u kronologiji govori puno. Drugo je to što ta priča tada nije stala, već se žilavo proteže do današnjih dana. Naravno da nije ono što ljudi ponekad naivno misle da je rock u gradu bio najviše prisutan i najviše se slušao, rock je i ovdje kao i u drugim danima bio manjinska priča, ali ta je manjina bila dovoljno snažna da se nametne i da oboji grad. I kada se danas kaže Rijeka, u glazbenom smislu odmah se pomisli na rock. Bili su uporni, jaki, čvrsti i izdržljivi i postali su brend, rekao je Velid Džekić.
Sve je krenulo u riječkom rock-klubu Husar 1957. i njemu je posvećen prvi izložbeni plakat. Plakati koji slijede stavljaju u prvi plan protagoniste koji su otvarali pionirske horizonte, poput Uragana (prvi Yu rock-sastav), pa nadalje donosi presjek scene s nekim iznimno zanimljivim podacima, poput onoga da se pjesma benda Toccata in re čuva u zbirci MOMA-e, njujorškog hrama moderne i suvremene umjetnosti ili onoga da su u Rijeci sredinom šezdesetih djelovala dva djevojačka benda ili da je u Rijeci snimljena prva elektronička skladba u bivšoj državi. Svaki plakat poziva na putovanje u određenom smjeru.
– Iskreno, mislio sam da će Velid krenuti od Parafa, kada sam dobio materijale odsjekle su mi se noge na trenutak. Onda sam si dao pet dana da dođem k sebi, rekao sam da možda to zaista možemo smjestiti u dvadeset plakata. Krenuo sam sistematski, minimalizirali smo izložbu i na kraju smo uspjeli. Kada sam pogledao zadnji plakat rekao sam to je to. Vidio sam da je to veliko razdoblje koje mogu povezati s malenom ilustracijom, namjerno sam to razbio da dobijem neku razigranost, izmislio sam tog jednog nevjernog psa s elvisovskim naočalama, rekao je Mladen Stipanović, dizajner plakata.
Prvi put nakon 20 godina jednu izložbu u Kortilu nije predstavila Jolanda Todorović, ovoga puta učinila je to Ivana Lučić, Jolandina nasljednica na mjestu voditeljice galerije, koja je izložbu predstavila kao strastveni dokumentarni prikaz rocka, izložba „Nevjerni psi i druge priče, riječki rock u 20 točaka“ svojevrsna je uvertira u program History Film Festivala, otvorenje kojega je zakazano za utorak 5. rujna, tijekom izložbe posjetitelji su mogli pogledati filmove Bernardina Modrića, upravo posvećene riječkoj rock sceni „Ritam rock plemena – od Uragana do Urbana“, „Dugosvirajući rock“ i „Rock bozon“. Izložbu što će se moći pogledati do 22. rujna otvorio je riječki gradonačelnik Marko Filipović.
– Ova izložba je presjek sedam desetljeća i daje uvid u glazbenu povijest našega grada, generacije Riječanki i Riječana odrasli su uz glazbu što je bila prepoznatljivi dio identiteta, a to je još uvijek. Na to se razdoblje može gledati kritički, može se gledati i glorificistički, ali je ono definitivno dio naše prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, rekao je Marko Filipović.
Naslovnu fotografiju snimio Kristian Sirotich
#Galerija Kortil #Marko Filipović #Mladen Stipanović #Velid Đekić